Hackathon 2018 wrap-up: Dit zijn onze 4 key takeaways

11 juli 2018

Begin juni opende AE haar deuren voor de 5de editie van de AE Hackathon. Tijdens dat event geven we klanten en prospecten de kans om buiten hun dagdagelijkse context te brainstormen en experimenteren met technologie. In totaal werkten 12 teams samen met een deelnemende klant met als doel: een innovatief idee op een zo kort mogelijke tijd uitwerken tot een tastbaar Minimal Viable Product. Nadien mochten ze hun project pitchen aan een deskundige jury en aan een breder publiek tijdens het slotevent.

De teams vertrokken van de meest uiteenlopende ideeën: van platformisering van de uitvaartsector tot een gamificiation applicatie die de rol van een vloot verantwoordelijke ondersteunt. De uiteindelijke winnaars werden Team Remedus met hun networking platform ter ondersteuning van artsen en zorgverleners in ontwikkelingslanden en Team Karmavillage met de uitbouw van een digitale straat.

Wij snoven de sfeer op en geven de 4 key take aways mee van deze editie. Daarna duiken we de zomer in met onze Hackathon reeks die elke week een ander team in de kijker zet.

AE Hackathon 2018

Interdisciplinaire teams zijn belangrijk, teamwork zelfs nog meer

Hackathons zijn zeker niet alleen weggelegd voor technische profielen. Van business analist tot architect of UX expert; je vindt er een mix van uiteenlopende profielen waardoor er extra waarde wordt toegevoegd aan het project.

Iedereen neemt deel aan de Hackathon met zijn eigen perspectief. Het is het samenkomen van al die invalshoeken dat het innovatieproces op gang wekt. De technische expertise wordt perfect aangevuld met gebruikerservaringen en een aangename customer journey. Met voldoende vertrouwen kan bovendien iedereen aan de slag binnen zijn eigen vakdomein, met regelmatige stand-ups om polshoogte te nemen.

“ Team work makes the dream work. Iedereen kan wel iets specifieks, dus samen kan je sowieso meer.” - Team VAB

De aanwezigheid van de klant zelf is daarnaast een grote troef tijdens deze 36 uren. Door de duidelijke briefing van de organisatie kan er snel geschakeld worden en kunnen er beslissingen genomen worden die volledig in lijn liggen met de visie van het bedrijf.

Dat teamwork een gebrek aan een bepaald profiel kan overstijgen, bewees team Farvel. Desondanks de afwezigheid van technische teamleden, zette de groep een zeer mooi resultaat neer. Zij ontwikkelden een platform waarop personen alle regelingen konden treffen ter voorbereiding van een overlijden. Door volledig terug te keren naar de essentie werd er een uitgebreide customer journey gerealiseerd.

Iedere industrie krijgt vroeg of laat te maken met disruptie

Met de sterke variatie in deelnemende ideeën werd al snel duidelijk dat digitalisering zijn intrede heeft gedaan in alle markten. Het is goed mogelijk dat er vandaag de dag nog weinig van te merken valt in één bepaalde sector, maar dat er morgen een totale ontwrichting plaatsvindt door een digitale versnelling. Het is interessant om als bedrijf deel te nemen aan een hackathon om vertrouwd te raken met technologie en om te begrijpen wat principes zoals Blockchain of platformisation kunnen betekenen in de toekomst. Kennisverwerving blijft een belangrijke pijler tijdens dit event voor zowel de AE deelnemers als de klanten zelf.

Hackathon 2018

Team Attentia SmartReward experimenteerde tijdens de hackathon met blockchain om een peer-to-peer reward systeem uit te werken voor op de werkvloer. Via een applicatie kunnen werknemers elkaar badges uitreiken om het verlonings- en beoordelingsbeleid binnen organisaties transparanter te maken. Met hun resultaat creëerden ze bij de klant awareness rond die technologie en inspireerden ze hen om die ook effectief te gaan inzetten in de toekomst binnen het HR-departement.

Hou de UX in het achterhoofd. Vergeet de non-functionals niet!

De gebruikerservaring is een belangrijke factor die de slaagkans van je Hackathonproject bepaalt. In het racen naar een MVP vergeten teams wel al eens voldoende stil te staan bij de noden en behoeften van de eindgebruiker. UX gaat verder dan een mooi design of een grotere navigatie knop. Het is de volledige ervaring die een consument uiteindelijk over de streep trekt om een applicatie/ platform te gaan gebruiken.

Dat had het winnende team Karma village goed gezien. Daar was er bijzonder veel aandacht voor de look en feel van de demo applicatie. Omdat gamification een belangrijke rol speelt in hun applicatie, die mensen aanspoort om goede daden te verrichten in hun buurt voor karmapunten, moest UX een belangrijke rol spelen. Het team sprak tijdens de Hackathon met hun doelgroep om de applicatie te testen. Dat resulteerde in een aangename gebruikservaring.

“ Functionele animaties zoals een bewegende knop die de gebruikers aanspoort om erop te klikken, kunnen de user experience een extra wow-effect geven. Het is een vorm van Delightful design dat we soms te weinig toepassen in projecten.” - Team Karma Village

AE Hackathon 2018

 

Storytelling is nodig om je verhaal duidelijk over te brengen

Met het einde van de Hackathon in zicht werd het voor de teams stillaan tijd om hun pitch voor te bereiden. 36 uur bloed, zweet en tranen moesten worden teruggebracht naar een passionele speech van anderhalve minuut om het publiek te overtuigen. Een hele opgave.

“Je moet als team vroeg genoeg beginnen nadenken over het concept en het verhaal van je project. Zo kan je de richting en de manier gaan bepalen om je project te “verkopen” aan een publiek.” - Team Colruyt over hun Grocery Budget reminder 

Het is niet voldoende om gewoon iets cool te bouwen. Met storytelling konden de teams purpose geven aan hun gerealiseerd project, waarbij de waarom-vraag belicht kon worden. De Teams die de prijzen in de wacht sleepten hadden dan ook een duidelijk verhaal te vertellen.  

Team Remedus nam ons mee met hun verhaal naar verre ontwikkelingslanden, waar dokters en zorgverleners zonder netwerk geconfronteerd worden met letsels en ziektes die ver buiten hun expertisedomein liggen. Met hun platform bieden ze een handvat aan waarop die dokters terecht kunnen met al hun vragen en waar ze dan worden verder geholpen door westerse dokters. Een heel menselijk verhaal dat inspeelt op onze persoonlijke waarden en ethische overtuigingen.

Hackathon winnaars

Enkele weken later kunnen we terugblikken op een geslaagde editie. Het slotevent was gevuld met 12 aan elkaar gewaagde pitches. Uiteindelijk stuurden we al onze klanten naar huis met heel wat nieuwe kennis en inspiratie die hopelijk nog een tijdje blijft nazinderen. In de komende weken geven we je nog een diepere inkijk in deze hackathon door elke week een ander project te belichten. Hou dus zeker onze blog in de gaten.

Zelf meer van die Hackaton vibes voelen? Kijk dan zeker onze aftermovie hier.

Post a Comment

Lists by Topic

see all

Posts by Topic

see all