AE consultant sinds 2015: maak kennis met Heleen!

02 oktober 2018

MAAK KENNISMET EMILIE!-3

Heleen werkt ondertussen drie jaar bij AE. Ze startte in 2015 als junior analist bij Remedus, waar ze twee jaar ervaring opdeed. Vervolgens kwam ze in een gelijkaardige functie bij Colruyt terecht en neemt momenteel ook de coördinatie van AE@Uni op zich, het initiatief waarbij we gastcolleges organiseren op diverse universiteiten.

Benieuwd naar hoe ze haar eerste jaren als AE consultant heeft ervaren? Lees het in dit interview.

Dag Heleen! Jij startte drie jaar geleden bij AE.  Vanwaar kende je AE oorspronkelijk?

Tijdens mijn studies computerwetenschappen kregen we van AE een les over software architectuur. Daarin werd inhoudelijk uitgelegd hoe een software project er bij een bedrijf in de praktijk idealiter aan toe gaat en op welke manier AE aan de hand van methodologieën, frameworks en vakmanschap een kwaliteitsvol software product helpt neerzetten bij hun klanten. Ik vond dat enorm interessant en had voor het eerst een concreet beeld over hoe mijn loopbaan er kon uitzien.

Waarom wilde je zo graag bij AE werken?

AE focust enorm op co-creatie. Ik wilde als consultant geen louter theoretisch ‘lesje’ aan klanten geven, maar echt deel uitmaken van het team en hen naar een hoger niveau tillen door van elkaar te leren en samen te werken. Dat is de manier waarop AE’ers werk bij klanten verrichten en die insteek vond ik erg belangrijk.

Hoe ben je dan uiteindelijk als junior analist bij Remedus terecht gekomen?

Hoewel ik iets technisch heb gestudeerd, wilde ik heel graag als analist starten. Voor de rest had ik eerlijk gezegd weinig besef van de verschillende mogelijkheden. Bij Remedus bleek er toen ruimte te zijn voor twee juniors. Ik had het geluk daar te kunnen starten als analist en een mede AE-starter kon als technisch consultant aan de slag. We kwamen dan in een team met enkele senior AE’ers terecht.

Kan je even kort vertellen wat jouw rol als junior analist bij Remedus juist inhield?

Ik kwam terecht in een project waarbij we een software platform bouwden om de communicatie tussen artsen, patiënten en thuiszorg te verbeteren. Het analyseproces was op dat moment al halfweg. Er was dus al een kader geschetst voor een bepaald deel van de applicatie, maar de schermen moesten nog uitgetekend worden. Stap voor stap nam ik die taak op mij. Uiteindelijk is mijn verantwoordelijkheid gegroeid van het uittekenen van schermen naar het meedenken over nieuwe functionaliteiten van de applicatie.

Hoe heb je dat in het begin allemaal ervaren?

Het uittekenen van schermen vond ik heel fijn. Ten eerste, omdat je dan in interactie gaat met de toekomstige gebruikers van de applicatie. Je kan namelijk alleen goede analyses maken als je praat met de mensen waarvoor je iets aan het ontwerpen bent. Dat vormde bovendien een leuke afwisseling. Ten tweede, wanneer jouw scherm effectief in de applicatie komt, dan geeft jou dat achteraf veel voldoening. Wanneer je daarna ook beseft dat je de complexiteit van het project bedwongen hebt en het uiteindelijk beter beheerst, dan geeft dat een heel goed gevoel.

Op welke manier heeft jouw team jou daarin begeleid?

Ik heb in het begin vooral kleine taken van hen overgenomen en al doende geleerd. Eerst heb je natuurlijk veel vragen, maar daar staan AE’ers voor open. Of mijn vragen nu methodologisch of inhoudelijk waren, ik kon altijd bij hen terecht. Vooral in het begin ben ik goed begeleid geweest door de analisten die al bij Remedus werkten. Beetje bij beetje kreeg ik meer vrijheid en verantwoordelijkheid.

Waarin heeft het project bij Remedus jou helpen groeien?

Zowel qua communicatie als zelfstandigheid ben ik enorm gegroeid. Hoe beter je wordt in je job, hoe meer zelfzeker je je voelt. Tegelijkertijd begint het na een tijdje wel te kriebelen om een nieuw vraagstuk op te lossen. Ik ben bij Remedus gestart in een AE-team, waar ik enorm goed omringd werd. Dat heeft de overstap naar een volgende klant makkelijker gemaakt en zeer veel zelfstandigheid bij mij teweeggebracht.

Was het voor jou duidelijk welke richting je in je volgend project uit wilde?

Ik heb mij nooit veel zorgen gemaakt over de vraag waar ik binnen enkele jaren zal staan. Ik weet dat ik dat onderweg wel zal ontdekken en wil dat liefst niet teveel op voorhand uitdenken. Voor AE maakt het ook niet uit of je een duidelijke toekomstvisie hebt of niet, iedereen wordt daarin gaandeweg begeleid. Mij laten ze vooral dingen uitproberen en op die manier ontdek ik waar mijn interesses liggen.

Momenteel werk je op een project bij Colruyt. Hoe ziet je rol er daar uit?

Ook bij Colruyt ben ik analist, maar daar bouwen we aan een heel andere soort applicatie. Niet echt een platform voor eindgebruikers, maar eerder een integratie project. Inhoudelijk is het dus een andere focus. Remedus is natuurlijk een KMO, terwijl Colruyt een gigantisch bedrijf is. Dat op zich vond ik uitdaging genoeg om ervoor te gaan.

Waarin ben je bij Colruyt volgens jou tot nu toe gegroeid?

Door de grootte van het bedrijf ben ik vooral aan het groeien op het gebied van stakeholder management. Ik moet met heel veel verschillende mensen met verschillende functies praten. Ook de afstand tussen business en IT is groter, waardoor ik beter heb leren communiceren met mensen die minder kennis van IT hebben.

Op welke manier probeer jij meerwaarde  te brengen?

Door een combinatie van verschillende dingen die elke AE’er volgens mij bezit: het goed willen doen en het ook goed willen achterlaten. Samen met de klant op zoek gaan naar een duurzame oplossing en die goed documenteren. Het mooiste compliment dat ze mij als consultant kunnen geven is dan ook dat als ik het doe, ze erop vertrouwen dat het goed gedaan wordt. Ik ben zeker niet perfect, maar als een klant dat gevoel over jou heeft, dan is dat voor mij de ultieme voldoening.

Naast je werk als consultant, neem je ook de coördinatie van de AE@Uni werking  op jou. Waarom ben je in dat project gestapt?

Ik ben natuurlijk zelf zo met AE in contact gekomen en vind zo’n initiatief de ideale manier om aan studenten te tonen waar je als bedrijf voor staat: gaan uitleggen wat je doet en waarom, zonder in commerciële praatjes te vervallen. Ik ben blij dat dat de manier is waarop we studenten proberen warm maken om voor AE te kiezen en daar wou ik dan ook met veel enthousiasme mijn schouders onder zetten.

Wat maakt AE volgens jouw ervaring een goede werkgever?

De combinatie van de focus op samenwerking bij de klant én onder AE’ers zelf. Enerzijds zijn we er bij AE van overtuigd dat we niet voor of in de plaats van klanten werken, maar wel samen met de klant. Daarnaast heb ik de slogan “AE’ers helpen elkaar” aan de levende lijve ondervonden. Zoiets heb ik nog in geen enkel ander bedrijf gezien.

Heleen’s advies aan de volgende generatie AE starters?

Laat kansen op je afkomen. Je hoeft je carrière niet volledig op voorhand uit te dokteren. Bij AE krijg je de vrijheid en begeleiding om te ontdekken wat je graag doet.

Getriggerd door het verhaal van Heleen, of nog veel openstaande vragen? Ontdek nog meer van onze AE vibe of exploreer onze openstaande vacatures voor starters!

Post a Comment

Lists by Topic

see all

Posts by Topic

see all